sobota, 31 stycznia 2015

Rzym na talerzu, czyli czego nie można przegapić kulinarnie w Rzymie

Jednym z wielu powodów podróży wielu turystów na świecie do Włoch jest przede wszystkim kuchnia. Wystarczy pomyśleć o filmie „Eat, pray i love”, w którym Julia Roberts wybrała Rzym na swoją wyżerkę kulinarną.

  

Włochy to kraj regionów i każdy z 20 regionów oferuje własną kuchnię. Często potrawy, które można zjeść w jednej części Włoch, są niedostępne w innych. Istnieje wiele potraw w Rzymie, których nie można znaleźć nigdzie indziej w kraju lub gdy je znajdziesz, nie smakują tak dobrze, jak w Rzymie. Lista jest długa, ale mi udało się sprowadzić ją do 12 potraw, które musisz spróbować, gdy będziesz w wiecznym mieście! Zapraszam na notkę Rzym na talerzu, czyli czego nie można przegapić kulinarnie w Rzymie. Będąc w Rzymie, koniecznie trzeba zjeść”:

1. Pasta alla Carbonara

Kiedy myślę o kuchni rzymskiej bez wątpienia pierwszą rzeczą, która przychodzi mi do głowy jest carbonara.
Tam smakuje najlepiej, ciężko wyobrazić sobie życie bez niej w Rzymie.
Jeśli kiedykolwiek jadłam spaghetti alla carbonara poza Włochami, byłam bardzo zaskoczona, a potem byłam zła na siebie, że je zamówiłam.
Przepis jak zrobić Carbonarę znajdziecie tutaj.
 

2.Pasta all'amatriciana


Sos wykonany jest ze świeżych pomidorów, guanciale, szczypta chili i Pecorino (owczy ser). To jest mój ulubiony makaron w Rzymie. Co sprawia, że amatriciana jest taka pyszna? Każdy kucharz w Rzymie Ci odpowie „guanciale.... jeśli chcesz pyszną amatricana, należy użyć guanciale!”
Przepis jak zrobić amatriciana znajdziecie tutaj. 

3.Pasta cacio e pepe

Pasta cacio e pepe, czyli spaghetti z owczym serem i pieprzem. Brzmi tak prosto, ale jest to danie, którego nie można pominąć w Rzymie. Sos wykonany jest ze świeżego sera owczego (drobno startego Pecorino) i posypanego grubą warstwą czarnego pieprzu.

4.Rigatoni Alla Gricia

Wśród typowych dań rzymskich, które są najbardziej cenione przez obcokrajowców są rigatoni alla Gricia. To w zasadzie makaron carbonara bez jajek lub amatriciana bez pomidora.
Przygotowuje się z makaronu, pecorino, pieprzu i Guanciale.

5. Carciofi

Carciofi alla romana lub carciofi alla giudia, czyli dwa najbardziej znane sposoby przygotowania karczochów.
Carciofi alla romana czyli karczochy w stylu rzymskim faszerowane są tartą bułką, czosnkiem, miętą, pietruszką, i duszone w kąpieli z oliwą i wodą.
Carciofi alla giudia, czyli karczochy w żydowskim stylu bite są o twardą powierzchnię, aż płatki staną się otwarte jak kwiat, następnie smażone w głębokim tłuszczu.
 Przepis znajdziecie tutaj.


Nawet jeśli nie lubisz karczochów, spróbuj jeden z tych dwóch typów. Obiecuje, że będziesz kochać karczochy, jak będziesz wracać z powrotem do domu. 

6. Puntarelle alla Romana

Typowa przystawka lub przekąska podawana w Rzymie tylko od listopada do lutego. Te kruche zielone pędy cykorii serwowane są z oliwą z oliwek, octem, anchois i czosnkiem. Moje ostatnie odkrycie kulinarne.
Przepis jak zrobić Puntarelle alla romana znajdziecie tutaj.
 

7. Saltimbocca alla romana 

Saltimbocca alla romana, czyli plastry polędwiczki cielęcej, prosciutto crudo i szałwii smażone w maśle i winie. Delikatne i aromatyczne danie. Nazwa dosłownie oznacza „skok-w-usta” w rzymskim dialekcie.

8. Trippa alla romana 

Trippa alla romana, czyli flaki w stylu rzymskim. Flaki duszone są w pikantnym sosie pomidorowym. Jedząc będziesz mysleć, że jesz niebo. 

9. Coda alla vaccinara

Kuchnię rzymską charakteryzują dwie rzeczy — prostota i skupienie się na podrobach mięsnych. Wynika to z historii i sąsiedztwa miasta z Watykanem. Większość najlepszych kawałków mięsnych i produktów udawała się do Watykanu. Miejscowi obywatele pozbawieni zostali z lepszych kawałków mięsa. Ubóstwo producentów żywności i innych mieszkańców miasta sprawiły, że proste, lokalne, składniki, stały się siłą przewodnią kuchni rzymskiej. Stąd wiele podrobów w kuchni rzymskiej. Coda alla vaccinara, czyli potrawa z krowiego ogona jest jednym z najbardziej znanych z tych przepisów. Ogon krowi duszony jest w smalcu lub guanciale, z selerem, cebulą, czosnkiem, cynamonem i innych ziół aromatycznych.

10. Abbacchio alla scottadito

Nie można odwiedzić Rzymu bez zjedzenia barana, czy to będzie alla cacciatora, alla romana albo alla scottadito. Mój ulubiony to abbacchio alla scottadito, czyli mięso jagnięce, a dokładnie grillowane kotlety jagnięce przyprawione solą, pieprzem i ziołami, takimi jak tymianek, estragon i rozmaryn, po czym przetarte w smalcu lub oliwą z oliwek, następnie pieczone na grillu i podawane z cytryną. Tradycyjnie spożywane palcami- stąd nazwa scottadito.

11. Suppli di riso

Suppli di riso, czyli klasyczna rzymska przekąska – ryżowe kulki faszerowane mozzarellą.

12. Maritozzo

Są ta bułki drożdżowe nadziewane bitą śmietaną.

Spodobał Ci się tekst? Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie:

  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę. 
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku. Codziennie nowe zdjęcia, inspiracje, ciekawe informacje. 
  • Dołącz do mojej grupy Włochy po mojemu. 
  • Śledź mnie na Instagramie @kalejdoskoprenaty
  • Otrzymuj ‚List z Włoch’ zapisując się na newsletter.
Pozdrawiam

Renata
Share:

11 komentarzy

Demoiselle pisze...

Karczochów nie cierpię :) Nie wiem czy akurat w Rzymie ale we Florencji czy Montecatini je się przepyszne gnocchi z pomidorami i mozzarellą - jadłam nieraz i polecam!

Tati pisze...

Obśliniłam się zanim doczytałam do końca :D

Unknown pisze...

Trzy propozycje z rzymskiej listy tu przedstawionej już smakowałem i to w Rzymie:Pasta alla Carbonara, Pasta all' Amatriciana i Tripoa alla Romana.
Jadłem w Rzymie potrawę, której brak Reniu w Twojej liście tj. Pajata Romana. Opisu polskiego nie znajduję tylko opis włoski, którego nie znam ( jeszcze😉).Ogólnie: są to kruszka ( flaki ) cielęce z cieląt karmionych tylko krowim mlekiem i nie do końca "oczyszczone" w sosie? z makaronem.Smak specyficzny ale dobry, chociaż Trippa alla Romana bardziej mi smakowała.

Miki pisze...

A porchetta i vino dei castelli?

Anonimowy pisze...

Ja chętnie do tej listy dodałabym moja ukochaną porchette, chociaż najlepszą jadłam w Umbrii w Spoleto. Smacznie Pozdrawiam
Dobrawa

Kalejdoskop Renaty pisze...

Wybór jest jak zawsze subiektywny.Pajate jadłam i mi nie smakowała, więc jej nie umieściłam w mojej liście :-)

Pozdrawiam serdecznie

Renata

Kalejdoskop Renaty pisze...

Chciałam wybrać listę 10 potraw, które warto według mnie zjeść w Rzymie (wpis jest o Rzymie, a nie o Castelli Romani).
Porchette proponuje spróbować w Ariccia, tam gdzie ma ona swoje początki. Stamtad pochodzą najsłynniejsi porchettari we Włoszech! Zresztą na blogu można znaleźć wpis o Ariccia,do której polecam wstąpić na posiłek!

Pozdrawiam serdecznie

Renata

Kalejdoskop Renaty pisze...

Jest mowa o kuchni rzymskiej, więc gnocchi z pomidorami i mozzarellą nijako się mają do typowej lokalnej kuchni rzymskiej!

Pozdrawiam

Renata

Kalejdoskop Renaty pisze...

Mój wybór jest jak zawsze subiektywny i szkoda mi było w moim artykule polecać panino con porchetta, które można zjeść prawie w całych Włoszech.
Wolę polecić Puntarelle alla Romana, Saltimbocca alla Romana czy Coda Vaccinara, których nie można znaleźć wszędzie, a jak się znajdzie, to nie smakują one tak samo jak w Rzymie! I tak jak już piszę we wcześniejszym komentarzu, najlepsze panino con porchetta do tej pory jadłam w Ariccia koło Rzymu, gdzie powstała Porchetta i gdzie są najsłynniejsi porchettari we Włoszech!
Pozdrawiam

Renata

Anonimowy pisze...

Karczochy -moja miłość. Pod każdą postacią.

Anonimowy pisze...

Krowie ogony,to to co smakowało mi najbardziej.
Super artykół.
Pozdrawiam

Kalejdoskop Renaty