piątek, 9 listopada 2012

Gyros

Chyba nie muszę przedstawiać tej potrawy, gdyż coraz więcej osób zajada się gyrosem w restauracjach czy w domu.
Będąc w Grecji można odnieść wrażenie, że to właśnie gyros jest narodową potrawą Greków. Co wyróżnia gyros? Do tego zarówno zamkniętego w picie, jak i podanego na talerzu z pitą w charakterze chlebka powinniśmy dostać sos tzatziki. Oprócz słynnego greckiego sosu dostaniemy także warzywa – pomidora, cebulę i ziemniaki – dzisiaj często spotykane w formie frytek.
Grecy przygotowują gyros z różnych rodzajów mięs – jagnięcina, baranina, wieprzowina czy nawet drób. Przepisów jest wiele,ale ja preferuję ten.



Składniki na 4 osoby:
  • 1 kg mięsa wieprzowego, ja używam karczku 
  • 4 ząbki czosnku
  • oliwę z oliwek 
  • 1 łyżeczka do herbaty oregano 
  • 1 łyżeczka do herbaty tymianku 
  • 1 łyżeczka do herbaty papryki słodkiej  
  • 1 łyżeczka do herbaty papryki ostrej
  • sól
  • pieprz
Przygotowanie:
  
Mięso kroimy na równe, niezbyt duże paski, dodajemy olej, obficie posypujemy przyprawami, tak żeby dokładnie oblepiła mięso.
Przeciskamy czosnek przez praskę, dodajemy do mięsa.Odstawiamy na 2- 3 godziny pod przykryciem do lodówki.

W międzyczasie szykujemy tzatziki.Na dużej patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy mięso.
Smażymy na mocnym ogniu, często mieszając żeby się nie przypaliło, porządnie przyrumienić.
Jak wszystko zacznie sie przypiekać - wyjmuje na talerz. Jako dodatek - obowiązkowo porządna łyżka sosu tzatziki . Danie podaje z jakąś suróweczką i frytkami, tak jadałam w Grecji.


Share:

3 komentarze

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Zgłodniałam i zamawiam taki talerz! A raczej jego zawartość;)
Pysznie u Ciebie!
Pozdrawiam:)

Unknown pisze...

Dziękuje staram sie jak mogę:)
Ja ciebie też serdecznie pozdrawiam!

Sandra pisze...

Idealny przepis na zimowy obiad :) A moją wersję widziałaś - sałatka gyros przepis ?

Kalejdoskop Renaty