niedziela, 16 lutego 2014

Tarta z jabłkami o smaku toffi

Warto czasem osłodzić sobie życie czymś słodkim, szczególnie w te szare dni. Tym czymś może być moja tarta z domowym sosem toffi. Tym bardziej, że przygotowanie jest szybkie i proste. 
Kruche ciasto i jabłka otulone karmelem. Smak kwaskowatych jabłek fajnie łączy się ze słodkim toffi.
Zapraszam ;-)

Tarta z jabłkami o smaku toffi

Składniki na formę o średnicy 27 cm:

Na ciasto brisée:
  • 250 g mąki
  • 130 g masła
  • 100 ml wody
  • masło i mąka do wysmarowania formy 
Nadzienie jabłkowe:
  • 1,50 kg jabłek
  • 50 g masła
  • 100 g cukru 
Sos Toffi:
  • 200 g cukru
  • 90 ml wody
  • 130 ml śmietany kremówki

Przygotowanie: 

Do miski malaksera wsypujemy mąkę, dodajemy zimne masło pokrojone na kawałki, szczyptę soli oraz lodowatą wodę. Wyrabiamy na elastyczną masę. Jeśli będzie zbyt suche, dodajemy troszeczkę lodowatej wody, ale dolewamy raczej małymi partiami, po łyżce. W sumie wlałam 100 ml wody. Gdy zagniatane ciasto zbije się w kulę, starannie owijamy je folią do przechowywania żywności i wkładamy do lodówki na 60 minut.
Formę do tarty smarujemy masłem i posypujemy mąką. Wyjmujemy schłodzone ciasto z lodówki i delikatnie rozwałkowujemy z obu stron na blacie posypanym mąką (rozwałkowane ciasto musi byc nieco większe niż średnica formy). Formę wykładamy ciastem, które dokładnie dociskamy do dna i brzegów formy.
Tarta z jabłkami o smaku toffi
Za pomocą noża usuwamy nadmiar ciasta. 
Tarta z jabłkami o smaku toffi
Przykrywamy pergaminem i obciążamy kulkami ceramicznymi. Pieczemy 15 minut w temperaturze 200 stopni.
Ciasto wkładamy na środkową szynę, ale na górze włożyłam blachę, tak aby dół był bardziej upieczony, ale nie spieczony. W międzyczasie obieramy jabłka i 5 z nich kroimy na ósemki. W patelni rozpuszczamy masło i smażymy jabłka aż zaczną brązowieć na brzegach.
Tarta z jabłkami o smaku toffi
Resztę jabłek kroimy na mniejsze kawałeczki, dodajemy cukier i prażymy w rondlu przez ok. 20 minut. Mieszamy jabłka od czasu do czasu aby się nie przypaliły.
Tarta z jabłkami o smaku toffi
W międzyczasie robimy sos toffi. Do rondelka wsypujemy cukier i wlewamy wodę, gotujemy aż konsystencja będzie miała ładny brązowy kolor, czyli do powstania karmelu. Zdejmujemy z palnika i wlewamy śmietanę cały czas mieszając.
Wyciągamy ciasto z piekarnika, zdejmujemy papier z kulkami ceramicznymi. Na ciasto najpierw kładziemy mniejsze jabłka, 
Tarta z jabłkami o smaku toffi
a na wierzchu układamy ósemki jabłek w spiralę. 
Tarta z jabłkami o smaku toffi

Pieczemy przez ok. 30 minut w temperaturze 200° C.

Kiedy tarta będzie upieczona, wyjmujemy z piekarnika i polewamy ją sosem. Odstawiamy do ostudzenia.

Spodobał Ci się tekst? Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie:
  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę.
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku. Codziennie nowe zdjęcia, inspiracje, ciekawe informacje.
  • Dołącz do mojej grupy Włochy po mojemu.
  • Śledź mnie na Instagramie @kalejdoskoprenaty!
  • Otrzymuj ‚List z Włoch’ zapisując się na newsletter.
  • A jeśli lubisz jak opisuje Włochy, to kup moją książkę
Pozdrawiam


Renata

Share:

5 komentarzy

Anonimowy pisze...

Ale mi narobiłaś ochoty. Jutro koniecznie muszę wypróbować twój przepis.

Kalejdoskop Renaty pisze...

Mam nadzieję, bo warto :-)
U mnie nie doczekała się wieczoru :-)

Pozdrawiam serdecznie

Kalejdoskop Renaty

Marta pisze...

Robię czasami podobną tartę tylko zamiast toffi użwam mascarpone i posypuję jabłka cynamonem i orzeszkami :)

gin pisze...

Jabłka i toffi - uwielbiam to połączenie :) Pysznie wygląda ta Twoja tarta :)

Wiewióra pisze...

alez ja lubie takie tarty! pysznie dzisiaj u Ciebie :)

Kalejdoskop Renaty